Ey Şehri Ramazan! Geldin de gidiyorsun öyle mi?..
Seni tutmayanlar, sana tutunamayanlar, düşünsün sonunu !
Evet değerli okurlarım, geldik bir Ramazanı şerifin son iftarına, İnşallah bu güzel ayın hakkını vermiş ve güzel bir şekilde değerlendirmişizdir. Rabbim hepimizi hayırlısıyla bu mübarek aya tekrar kavuştursun ve Rabbim swt tüm ibadetlerinizi dualarınızı niyetlerinizi kabul etsin Kürdistan da dökülen kanların durması duası ile şimdiden hayırlı Bayramlar. Ramazan ayı boyunca size Şafii mezhebinden bir nebze olsun bilgi aktarmışsam beni de dualarınızda unutmayın çünkü ben dua dilencisiyim. Vesselam
Ramazan bugün iftardan sonra bitiyor , kazası olanlar şevval ayında 6 gün oruç tutmak memduptur kazanızı bu ayda tutarak hem borçlarınızı bitirmiş olur , hemde bu ayın faziletinden de istifade etmiş olursunuz . Şafii mezhebine göre bu 6 günlük orucu peşpeşe aralıksız tutmak daha faziletlidir , bayramın 2. Gününden itibaren tutabilirsiniz inşallah. . .
Peygamber Efendimiz (sallallahu aleyhi vesellem) buyurdular ki:
Cebrâîl aleyhisselâm bana göründü ve; "Ramazan’a erişip de günahları affedilmeyen kimse rahmetten uzak olsun!" dedi. Ben de "Âmîn!" dedim…” ..
Hâkim, IV, 170/7256; Tirmizî, Deavât, 100/3545
ŞAFİİ MEZHEBİNE GÖRE BAYRAM NAMAZI(tekrar hatırlatayım dedim)
Şafii mezhebine göre 2 rek’at olan Ramazan ve Kurban bayramları namazı sünnet-i müekkeddir.Ayrıca bayram namazlarının cemaatle kılınması sünnettir. Bu namaz ; mukim, misafir, erkek, kadın herkese sünnet-i müekkeddir. Mükellefin namazdan önce yıkanması; temizlenmesi,güzel ve temiz elbise giyinmesi , güzel koku sürünmesi sünnettir. NASIL KILINIR ? Müezzin kamet yerine ; ‘’es-salate camieh’’ dedikten sonra namaza kalkılır. Niyetle tekbiretül ihram getirildikten sonra sonra veccehtü okunur.
Sonra da 7 defa tekbir getirilir. Tekbirlerin her defasında farz namazlarda olduğu gibi eller omuzların hizasına gelecek şekilde kaldırılır… Tekbirler arasında bir defa : ‘’Subhanel-llahi vel hamdu lillahi ve la ilahe illellahu vellahu ekber’’ okunur… Sonra euzu besmele çekilir ve Fatiha okunur.
Sure olarak da ilk rek’atta KAF veya EL-A’LE suresi okunur. İkinci rek’atta Fatiha’dan önce 5 defa tekbir getirilir ve yine bu tekbirler arasında ‘’Subhanel-llahi vel hamdu lillahi ve la ilahe illellahu vellahu ekber’’ okunur. İkinci rek’’atta Fatiha’dan sonra İKTERABET veya EL-ĞAŞİYE suresi okunur…
BELİRTELİM ki bayram namazı sünnettir ve şafiye göre kaza namazı olan kimse sünnet namazı kılamaz ve sünnet yerine kaza namazı kılmalıdır. Fakat yılda sadece iki defa bayram namazı kılma imkanı bulan Müslümanların onun sevabından mahrum kalmamaları için ; namaza niyet getirirken : ‘’üzerime nezrederek’’ denilmesi tavsiye edilir. Kurban bayramı için örnek namaz niyeti: ‘’Ramazan Bayramı sünnetini iki rek’at olarak cemaatle kıbleye doğru kılmaya ALLAH rızası için kılmaya niyet ettim’’… İmam Hanefiyse ve bayram namazını hanefiye göre kıldırıyosa şafiiler de imama uyarak hanefiler gibi 5 er tekbir getirerek namaz kılarlar. Bunda bir sakınca yoktur…
Enes (r.a)şöyle demiştir: Resulullah (s.a.v.) Medine’ye geldi. Onların eğlence yaptıkları iki günleri vardı. “Nedir bu günler?” diye sordu şöyle dediler: “Onlar cahiliye devrinde oynadığımız günlerdir.” Şöyle buyurdu: “Allah size bu iki günün yerine daha iyisini ihsan etmiştir: Kurban bayramı ve ramazan bayramı günü.” .. (Ebu Davud, Nesai)
NEDEN ŞAFİİLER CUMADAN SONRA ÖĞLE NAMAZINI DA KILIYORLAR ?
Şafii mezhebinde cuma namazının geçerliliği için aranan şartlardan bir tanesi de bir şehir veya köyde (yani yerleşim yerinde) sadece bir yerde cuma namazının kılınması gerektiğidir. Cuma mescidlerinin sayısı gereksiz yere çoğaltıldığı takdirde,(bazı camilerin gereksiz yere inşa edildiği bir gerçektir...) yalnızca ilk kılınan mescidde bulunanların cuma namazı sahih olur Diğer mescidlerdeki cemaatlerden önce kıldıklarını kesin olarak bilenler, cuma namazını sahih olarak kılmış olurlar Diğer mescidlerdekiler ise sadece öğle namazını kılmış olurlar. Zira bu halde bunların cuma namazı sahih olmaz. Bunun için ölçü, iftitah tekbiridir yani namaza başlama tekbiridir.
Namazı önce kılmış olmak için iftitah tekbirlerinin, başka mescidlerdeki cemaatten önce alındığının KESİN olarak tesbit edilmesi şarttır Eğer bu tesbit yapılamazsa(ki şehirlerde hangi camide ilk önce cuma namazına başlandığını tespit etmek zor) hepsinin aynı anda iftitah tekbiri aldıkları anlaşılır ya da bu hususta şüpheye düşulürse, hepsinin cuma namazı bâtıl olur. Bu durumda hepsinin bir araya gelerek cuma namazını iade etmeleri gerekir. Şayet bu mümkün olmazsa, cuma yerine öğle namazını kılmaları gerekir..... İşte bu durumdan ötürü yani şafii mezhebinde cuma namazının sıhhat şartı eksik olduğundan artık şafiilerin öğle namazını kılmaları farz olmaya devam eder....
TA'ZİYEDE NE YAPILIR VE NASIL OLMALIDIR.
Şafii mezhebine göre Ta’ziye; Ölünün ailesine, ölümden itibaren üç gün içinde taziye verilmesi sünnettir. Taziye için bir yeri tahsis etmeleri, bir yerde toplanmaları ve üç günden fazla sürmesi ise mekruhtur. Mümkün ise bundan kaçınmak gerekir… Üç güne kadar, taziye yapmak sünneti müekkededir. Taziye definden önce de yapılabilir, sonra da yapılabilir. Ancak definden sonra yapmak evladır. Şayet yakınları çok üzülüyorlarsa, onlara sabırlandırmak (teselli etmek) için, definden önce taziye yapmak evladır. Ayrıca komşularının cenaze evine yemek yapıp göndermeleri gerekir zira o üzüntüyle onlar bu işlerle meşgul olamazlar...
Esma binti Ümeys (r.a.) bu mevzuyla ilgili şu hadis-i şerifi rivayet etmektedir: "Cafer İbn Ebû Talib şehid edildiği zaman Resûlullah (s.a.v.) ev halkının yanına döndü ve 'Cafer'in ailesi, cenaze ile meşguldür [üzüntülüdür]. Bunun için onlara yemek hazırlayınız' buyurdu." ..
Tirmizî Taziye için şöyle söylenir: “E’zamellahü ecreke ve ahsene azaeke ve gafere li meyyitike.”
Meali: (Allah, sevabını çoğaltsın, tesellini güzel yapsın ve ölünü affetsin.)..
Bunu okuduktan sonra fatiha ve salavatlar okunur... Maalesef artık günümüzde adet haline gelen Taziyelerin, üç günden fazla olması, hatta taziye çadırları kurularak haftalarca devam etmesi, taziye sahibinin yemek, çay ve meşrubat ikramında bulunması, günlerce işinden ve gücünden geri kalması, TAZİYE’yi sünnet durumundan çıkarıp, bidat durumuna sokmuştur….
EHLİBEYTE ZEKAT VERİLİR Mİ ?????
Bir okurum bu soruyu msn’me yazmış kardeşim bende ehlibeyttenim cevaben;
Zekât verilen kişi Hâşimî ve Muttalibî sülâlesinden olmamalıdır. Ehl-i beyt'in zekât alması haramdır. Bununla ilgili olarak Ebû Hüreyre (r.a) şöyle bir rivayette bulunmuştur:Hz. Ali'nin oğlu Hz. Hasan zekât hurmasından bir tanesini alıp hemen ağzına attı. Resululiah (s.a.v) ona, "Hişt, hişt at onu! Bilmiyor musun ki biz zekât yemiyoruz!" veya, "Bize zekât helâl değildir" dedi. ..
(Buhârî, Zekât, 57, 60, Cihâd, 188; Müslim, Zekât, 161.)
Ehl-i beyt, ganimet fonundan pay aldıkları için zekât almaları haram kılınmıştır. Ancak beytülmâlde bu fondan onlara verilecek ödenek yoksa veya İslâm ülkesi istilâya uğrarsa bunların zekâttan pay almaları caiz olur. (Nevevî, el-Mecmû; 6/220.)
YANİ EHLİBEYTTEN OLUP ZEKATA MUHTAÇ OLAN BİR KİŞİYE DEVLET BUNUN İÇİN BİR MAAŞ BAĞLAMIŞ İSE ZEKAT VERİLMEZ , FAKAT BİZİM ÜLKEMİZDE OLDUĞU GİBİ EHLİBEYTE DEVLET HAZİNESİNDEN BİR MAAŞ VERİLMEDİĞİ İÇİN EĞER GERÇEKTEN MUHTAÇ İSE ONA ZEKAT VERİLİR...
ŞAFİİDE SAKALIN HÜKMÜ?
Şafiiye göre erkeğin sakal bırakması sünnettir. Şafiilerde esas görüşe göre sakal kesmek mekruhtur…
Ya Rabbi; Bu mübarek Ramazan ayı hürmetine, İmam Şafii hazretlerine rahmet eyle, onun cennet makamını yücelt. Bizlere de o mübarek imamın Kur'an ve sünnete uyan yolundan gitmeyi nasip eyle.... AMİN..
Sûfî Mümîn el êbbasî el Kurdî